Indian influence in Pakistani media escapes Supreme Court’s attention

16 Jul

SCThe proverbial cat is out of bag and Pakistan’s populist Supreme Court has announced its decision on the Report of Media Commission. As expected, the court in its ruling made public on its website has chosen not to touch the sensitive parts of the Report. The most sensitive is dubious interest of foreigners in Pakistan’s electronic media.

There are two most sensitive issues mentioned in the Report:

a)      Pakistan Broadcasters’ Association alleged that entertainment channel Urdu 1 was owned by Rupert Murdoch and two Afghan brothers (Mohsini brothers) who were based in Dubai. This channel (Urdu 1) was granted landing right much before it went on air anywhere in the world. The trail of dubious grant of license can be traced to Musa Gilani, son of former Prime Minister and Faryal Talpur, sister of the sitting President.

a)      Media watchdog, PEMRA informed the Commission a couple of media houses are reported to have received large grants in the form of advertising contracts from overseas sources. It is said that one such grant is 20 million British pounds. Any attempt by PEMRA to probe such matters immediately leads to claims that there is an attempt to curb freedom of the media and there is always the recourse to obtaining a stay order if an inquiry is held. Most of the funds are channeled through the cover of a Norwegian NGO named Friends without Borders but it was found the footprints of this funding lead to Indian sponsors including the Indian state television, the Doordarshan.

Who is Keith Rupert Murdoch and why the Indians send their money to one Pakistani channel? If the influence of Murdoch and Indians was not checked in Pakistan, then PEMRA was in breach of trust and an accomplice in the crime of allowing foreigners making inroads into Pakistani airwaves through their money.

Keith Rupert Murdoch is an Australian American media mogul. In July 2011, he faced allegations that his companies, including the News of the World, owned by News Corporation, had been regularly hacking the phones of celebrities, royalty and public citizens. He faces police and government investigations into bribery and corruption by the British government and FBI investigations in the US. On 21 July 2012, Murdoch resigned as a director of News International.

The allegation of PEMRA that one channel (GeoTV) received huge amounts in the name of sponsorship is most disturbing. That the amounts were actually sent by Indians should have rung alarm bells in the court room and media watchdog taken to task but the Supreme Court did not utter a single word in its order. The Supreme Court could do was to order an investigation. But this very serious breach of trust on the part of PEMRA escaped the attention of the court which strengthens the perception that the said channel is enjoying strong influence in the court room.

What are the services that Geo is delivering for India? Numerous. From showing excessive Indian contents to bashing Pakistan’s ISI and armed forces for anything happening anywhere in the world. This was the first channel which blamed in unison with Indian media that Mumbai Attacks of November, 2008 were perpetrated by ISI. Not only that, it helped Indian establishment’s line that Pakistanis were involved in the attacks when it prepared a package and informed the world that Ajmal Kassab belonged to a Pakistani town Faridkot. Now when this line of propaganda has been questioned in India with Indian security officials blaming their own government, the cover of this channel has been blown off.

Why this channel bashes ISI and armed forces? Because ISI and armed forces must be weakened at the point in time when they are fighting India’s proxies in FATA, Balochistan and even in Karachi. This is something enemy does to pressurize the security establishment of the rivals and break their resolve to fight. The Pakistani channel is doing exactly the same and earning millions of dollars of Indian money it has received. The security establishment should realize that even this channel is an Indian proxy and needs to be fought. The Supreme Court owes its popularity to this channel and may not take any action or utter any word to displease it.

Advertisements

One Response to “Indian influence in Pakistani media escapes Supreme Court’s attention”

  1. raziq aleem July 30, 2013 at 4:45 pm #

    Courts decide on evidences put forward. Yet, ignoring the Indian ingress is pathetic. No Suo Motto?? Are palms greased?? ANYTHING CAN HAPPEN IN THE LAND OF pure..!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: